11. EMMASSILANT I POLINT.... FINS QUAN?

Emmassilar ha estat per mi una prova de paciència en la construcció del barco, sens dubtes la part més engorrosa de la construcció fins ara.

Es podria dir que quasi totes les coses que he anat fent tenien una ràpida traducció en resultats visibles, aquest cop les coses serien diferents.

En Joel ja m'ho va dir des de el principi, que tots els fallos que havia fet alhora de col.locar els largueros en els encastres dels marcs, els podria corregir quan posés la massilla. 
Es a dir, que la quantitat de massilla que hauria de posar estaria en directa relació amb lo bé o malament que hagués fet la feina previament.

Jo tenia clar que tenia que corregir les linies, perquè no es veien harmòniques ni regulars. Es pot dir que principalment es tracta d'un tema estètic, tot i que en alguna mesura imagino també afecta alhora de navegar. 

Inicialment vaig fer servir una massilla de la casa International de 2 components, però després la vaig canviar per Light epoxi filler, una de més econòmica.

Vaig iniciar la feina fent els cantos, els 2 superiors, i els inferiors, juntament amb la part de proa i el mirall de popa:






Per intentar emmassilar correctament i fer una bona forma de la corvatura dels cantos, feia servir uns llistons de fusta prims, buscant la corbatura correcta, amb els quals pogués seguir la corvatura desitjada del cantos, arrastant la massilla sobrant. Llàstima que no tinc cap foto del procés, ja que sovint val més una imatge que mil paraules...

Un cop fet això, ja facilitava força la feina posterior, ja que llavors només calia omplir amb massilla la part del mig, i amb un regle (corvat o recte segons la zona del casc) es recolça als 2 cantos i vas col.locant la massilla fins el nivell marcat pel regle.





Al fer això hi havia zones, principalment de la part del pantoc, on havia de col.locar fins a més d'1 cm de massilla per aconseguir la linia correcta, i això va significar haver de posar grans quantitats de massilla, fins a 40 litres en total!

Ja ho sé, això vol dir més pes al barco, i alhora més diners de massilla... De tot se n'aprèn!

Cicles sense fi d'anar mirant amb el regle on faltava massilla, emmassillar, polir, tornar a emmassillar, tornar a polir... 
La sensació per mi, com deia al principi, era una mica frustant, perquè tenia la sensació d'anar posant massilla i massilla en un pou sense fons, i que mai s'acabava d'omplir!

Quan finalment sembla que es va acostant el final, arriba el moment  d'utilizar l'ajuda del spray, que al polir-lo ens marcarà clarament les zones on encara falta o sobra massilla:


La foto d'adalt es veu abans de polir, i la d'abaix després de polir marcant les àrees on hi ha quedat spray, i que s'han d'omplir de més massilla.. 


Finalment arriben reforços! En Pere i en Pau, com 2 àngels baixats del cel arriben en el moment més oportú per ajudar-me a fer una polida general amb un taco que faig de fusta-contraxapat de 180 cm de llarg amb paper de vidre, per usar a 4 mans: 




Torno a agafar l'spray i faig una passada general per tot el casc abans d'iniciar la polida. La idea és anar polint fins a trobar fibra de vidre, i veure un cop més on han quedat taques negres del spray no polit, que s'han d'omplir un cop més amb massilla.


A la següent foto es veu com en Pau va polint el pantoc amb la garlopa elèctrica, que hem usat en les superficies que son totalment planes:



Així queda fianlment després de la darrera polida:




Un cop emmassillat de nou les zones on faltava, passem finalment a la primera imprimació de color blanc, que facilita clarament veure els petits defectes que encara s'han de corregir:










Tornar a omplir amb massilla els petits defectes que ara es veuen millor després de la imprimació de color blanc, matar els cantos amb paper de lija, i nova imprimació aquest cop una de resina per l'obra viva, i una de poliester a l'obra morta.

Haig de dir que un cop fet això segueixo veient petits fallos que cal retocar i tornar a emmassillar, però decidim deixar-ho aquí i abans de posar la pintura definitiva farem una nova repassada al casc. Cal tindre en compte que durant la construcció de la resta del barco (interior i coberta) segurament el casc anirà rebent petits cops i rascades, i per tant ja ens anirà bé fer una última repassada quan acabem.



Comentaris